Dagboek van de run
Zondag 7 juli zijn we vanaf het dorpsplein van Winsum, onder aanwezigheid van vele familieleden, vrienden en kennissen, met iets vertraging om 17 uur vertrokken samen met team 9951 (Boersmaatjes) en team 9953 (team the three ladies op safari) richting Hardenberg. We konden op het terrein van team Thomas de trein overnachten op 5 minuten van de startlocatie.

Dag 1: Hardenberg (Nl) – Mengen (DE)
De grote verscheidenheid aan gepimpte auto’s bij het vertrekpunt in Hardenberg was erg imposant. Na de keuring, hebben we een rondje gedaan door het wagenpark. Als een van de laatsten vertrokken we richting Duitsland met de route/opdrachtformulier. Erg cryptische omschrijvingen van plaatsen waarvan we het plaatsnaambord met teamlid op de foto moesten zetten. Ook moesten we de route verplicht aanhouden, dit i.v.m. aangevraagde vergunningen.
Route: Hardenberg Snelweg > Bottrop, > Frankfurt, > Wurzburg, > Wornitz, > Donauworth, > Ulm, > Mengen.
Finishlokatie Regio Airport Mengen, Flugplatz.
Opdrachten:
- maak een foto met een plaatsnaambord (incl. teamlid) van de woonplaats van de muzikant die met een aantal van zijn familieleden in 1996 een nr. 1 hit scoorde in Nederland en die zich na zijn muzikale carriere vooral bezig hield met duursporten.
- maak een foto met een plaatsnaambord (incl. teamlid) van de geboorteplaats van een van de twee hoofdrolspelers uit een actiefilm waarvan de titelsong ook jarenlang is gebruikt voor een reality-tv programma over de Amerikaanse politie.
- maak een foto met een plaatsnaambord (incl. teamlid) van de geboorteplaats van de bekende Duitse zanger van wie de naam slechts 1 letter verschilt met een bekende zuivelproducent.
- maak een foto met een plaatsnaambord (incl. teamlid) van de geboorteplaats van een Duitse ex-bondskanselier waarvan de achternaam de bijnaam werd van een bepaald type auto.
- maak een foto met een plaatsnaambord (incl. teamlid) van de geboorteplaats van een bekende Duitse zanger (ook in NL bekend) wiens eerste hit gebaseerd was op een Poolse Polka melodie.
Bonus- opdracht
Vandaag is de finishlocatie een vliegveld. Hier zie je echter geen helikopters dus aan jullie de taak om alvast een spectaculaire foto met een helikopter te maken:
- Maak een foto van je auto naast een helikopter van het merk Robinson.
Een ander merk helikopter wordt niet geaccepteerd. Je auto moet ernaast staan en mag niet afgescheiden zijn van de helikopter door een muur, hek, glas etc. Schaalmodellen worden niet goedgekeurd.
Zonder internet of verbinding met het thuisfront zijn deze opdrachten bijna niet te doen. We hebben 1 opdracht gedaan: een teamlid met Bertha op de foto in Koln. Wij dachten dat dit het antwoord was van vraag 4. (Bondskanselier Kohl, met 1 letter verschil)
Hierna hebben we een keuze gemaakt: of nemen we de officiële route, of de kortste route naar Mengen. Het werd het laatste omdat we toch nog een eind moesten rijden.
Het team van De Boersmaatjes belden dat ze waren gestrand voor Frankfurt met een kapotte uitlaat, erg vervelend. Wij waren al een heel eind verder en konden ze niet helpen, wij moesten verder. Maar helaas ongeveer een uurtje voor het eindpunt Mengen, bij schemering deden de koplampen van Bertha vreemd, ze gingen uit en na een paar seconden weer aan. Het was te gevaarlijk om zo door te rijden, dus de Adac gebeld. Deze meneer wilde Bertha meenemen om haar te kunnen uitlezen op de computer, ze is een oldtimer dus wij dachten dit komt niet goed, onderdelen had hij ook niet voor haar mee, dus of meenemen of bij ochtendlicht verder rijden. Dit was voor ons een makkelijke keuze.
Wij hebben de organisatie gebeld dat we veilig bij een pompstation stonden en dat we daar gingen overnachten en de volgende ochtend vroeg onze 1e dag gingen vervolgen.
Dag 2 Mengen (DE) – Turijn (IT)
De volgende ochtend moesten we Bertha haar olie even peilen. Na een ontbijtje bij het tankstation, vroeg gestart en kwamen we rond half 9 aan op Flugplatz Mengen; de camping en eindpunt van nacht 1. De meeste voertuigen waren al weer vertrokken. Dus wij ons gemeld en het opdrachtenformulier voor dag 2 gehaald en weer aan de rit. op naar Die Schweiz!
Route: Mengen, > Pfullendorf, > Stockach, > Wahlwie, > Stahringen, > Radolfzell, > Gottmadingen, > Schaffhausen, > Bern, > Gd. St. Bernard (tunnel), > Aosta, > Torino.
Finishlokatie Cerrina Racetrack, via Piossasco, Rivalta 1, Bruino, TO 10090
Opdrachten:
- Zwitserland staat bekend om de kaasfondue. Dit gaan jullie vandaag ook doen. Smelt de inhoud van een 200g verpakking fonduekaas van het merk Appenzeller op je motorblok. Maak foto´s ter goedkeuring en lever de lege verpakking in bij de jurytafel. (De kaas moet rechtstreeks op het motorblok worden gesmolten, dus niet met tussenkomst van zilverpapier o.i.d.)
- Verder staat Zwitserland bekend om de klokken en treinen. Maak een foto van een van je teamleden op het perron van een treinstation waarbij de stationsklok precies op 1 uur staat. (Het teamlid, het perron den de klok moeten in 1 foto zichtbaar zijn)
- En natuurlijk is Zwitserland bekend om het bankgeheim. Maak een foto van minimaal 2 teamleden zittend op een bank terwijl deze bank op het dak van je auto staat. (Tuinbanken, stoelen, fauteuils etc. worden niet goedgekeurd, we zijn op zoek naar een type die in een woonkamer staat)
Bonus- opdracht
Neem een Italiaanse vrouw mee naar de finish met een zo groot mogelijke voorgevel. Een levende persoon (geen dier) van het vrouwelijke geslacht met de Italiaanse nationaliteit die zich met het team meldt bij de jurytafel wordt goedgekeurd.
Met een route door Zwitserland stond de dag ook in het teken van beschaafdheid. Netjes rijden en onszelf gedragen, om dure boetes te voorkomen. Hier zijn we voor gewaarschuwd door de organisatie….En ja hoor kort na vertrek nog in Dld. werden we van de weg gehaald; Bertha moesten we ontdoen van haar mooie hoorns voorop. Klep open, schroevendraaiers erbij, helaas de schroeven waren doorgedraaid, en wij kregen het er niet af. Joyce vroeg aan de agent of ze een ijzerzaag hadden dan kon ze hem er af zagen. Gea zegt; “ wij zijn blond”, lukt niet. Een boos gezicht en een armgebaar van rij maar door en zie maar dat je in die Schweiz komt.
Rustig de grens over, gelukkig geen controle en lekker verder. Met erg lange routes en het feit dat Bertha niet een snelle Bertha is besluiten we dat we het eindpunt willen halen en voor het donker binnen willen zijn. De opdrachten te laten voor wat het is, punten kunnen we niet meer inhalen, “de reis is de prijs” was de leus, dus hier gaan we voor.
Een mooie route die we met de ANWB kaarten redelijk konden rijden. Onze tomtom vond vandaag ook geen signaal en zonder tomtom konden wij het eindpunt niet vinden. We besloten te wachten op andere carbage runners en achter hen aangereden via een weggetje met nare drempels zijn we voor het donker veilig aangekomen. Het was een groot veld met een kartbaan waar de camping neergestreken was. Bertha een mooi plaatsje gegeven in de grote wei, gezellig naast de dames van team 9953. Een rondje langs de wagens en een drankje gedaan op het centrale punt, waar deze avond niet een leuke sfeer was vanwege de vele Roma’s die er op af leken gekomen. Ze liepen ook over het deel waar de auto’s + tentjes stonden, niet erg plezierig.
Dag 3 Turijn (IT) – Camargue (FR)
Route: Turijn, Snelweg > Bardonecchice, > Oulx ri GAP, > Chorges, > Espinasses, > Tallard, > Sisteron, > Montbrun les Bains, > Gault, > Mont Ventoux, > Avignon, > Arles, > Le Sambuc.
Finishlokatie: Manade Jaques Bon, Route Saint-de-Giraud, Le Sambuc, 13200, Camargue, France.
Na een lekkere douche, en ontbijtje met de dames van team 9953.
Alles ingepakt, tanden gepoetst en op naar de route en de opdrachten richting de Camargue. Een mooie route door de Alpen, en later de Mont Ventoux en daarna richting de Camargue. Aangezien we onze Bertha nog niet helemaal vertrouwden de bergen naar beneden, hebben we een alternatieve route uitgezocht; via Monaco. Dus deze dag ook geen opdrachten voor ons.
Opdrachten:
Vandaag een foto opdracht die uit 5 foto´s bestaat. De foto´s stonden op het opdracht formulier die zijn uitgesneden van foto´s die langs de route zijn gemaakt. Hou je ogen dus goed open. Als je het object op de foto denkt te herkennen maak je een foto van het gehele object inclusief achtergrond inclusief een teamlid.
- La Roche
- Attamano
- Fresque
- D974 Sommer alt. 1912m.
- een verkeersbord met graffity
Bonus- opdracht: Neem een officieel Frans programmaboekje van de Tour de France 2009 mee. Het boekje moet compleet zijn, alleen een voorkant wordt niet goedgekeurd.
Monaco was prachtig, en gezien Bertha deze smalle en wel erg steile weggetjes heeft overleefd, kunnen we morgen zeker de Carbage-route volgen. Geweldige en imposante grote jachten in de haven van Monaco, waar we 1 andere runner hebben gespot; we zijn niet de enige die er voor hebben gekozen een alternatieve route te nemen.
Goed, na een prachtige rit op naar de camping van dag 3. Onze tomtom had nu haar signaal gevonden en konden we op eigen kracht naar het eindpunt rijden. Ergens in de middle of nowhere ligt dan de camping. Op een soort ranch? waar ze stieren? fokken? Heerlijk stoffig. Daar zagen we team de Boersmaatjes terug met een huurbus en de dames van team 9953; ze hadden een plekje voor ons vrijgehouden. Wij bankje eruit en zitten kijken naar het bekende riedeltje voor de meeste runners: tentjes opzetten, luchtbed opblazen enz.
Hier ook even een rondje lopen om te zien hoe alles erbij staat. Het is weer een gezellige boel. Her en der bromt een aggregaat, wordt een biertje gedronken, staat muziek aan en schijnen lichtjes. Helaas veel muggen en iedereen wordt lek geprikt. Citronella blijkt beter te helpen dan Deet. Nog even naar het centrale punt gelopen waar live muziek was, en later na pech te hebben gehad kwam toch nog de pussywagon voor een afsluitende disco.
Dag 4 Camargue (FR) - Andorra
De volgende ochtend de route/opdrachtformulier gehaald en weer lekker aan de rit met Bertha.
Route: Le Sambuc, > Nime, > Beziers, > Castres, > Courino, > Sales, > Toulouse, > Foix, > Andorre.
Finishlokatie Grandvalira Circuit Andorra, Port d´Envalira, Pas de la Casa, Andorra.
Opdrachten:
Vandaag gaan we spullen verzamelen. We vragen om 3 voorwerpen mee te nemen naar de finish.
- Omdat we op 2400m hoogte zitten vanavond kan het best koud zijn. Neem daarom een UNOX -muts mee naar de finish.
- We komen vandaag nog niet in Spanje, maar toch vragen we jullie alvast een levende Spaanse vlieg mee te nemen. (kever)
- Neem een tube Lubrix anal gel mee (Leg dat maar eens uit aan die fransoos uit de bonusopdracht die je meeneemt)
Bonus- opdracht
Neem een zo klein mogelijke Fransoos/ Française mee. Een levende persoon (geen dier) met de Franse nationaliteit die zich met het team meldt bij de jurytafel wordt goedgekeurd.
Andorra was prachtig en wat deed onze Bertha het goed. We werden ontvangen door een schoonzus van Gea en haar vriend, die waren in de buurt op vakantie en wilden dit avontuur ook even meepikken.

Op het circuit een plekje gezocht, bankje eruit en even gezellig samen een hapje en een dranje gedaan, en soep gegeten. We sliepen op 2400 meter hoogte. Bij aankomst nog even helden maar al gauw daalden de wolken en leek het erg mistig.
Weer een rondje over het circuit gelopen. Elke dag zie je weer bijzondere voertuigen die je nog niet eerder hebt gezien. Dansje gedaan bij het centrale punt op het muziek van de Pussywagon. Dit was een erg koude nacht, temperatuur van rond de nul graden, hadden we medelijden met diegene in hun tentjes.
Dag 5: Vrijdag 12 juli - Andorra -Barcelona
Route: Grandvalira Circuit Andorra, > Andorra La Vella, > La Seu d´Urgell, > Sort, > La Pobla de Segur, > Lleida, > BellcaireU., > Barcelona.
Finishlokatie Row 14, Autovia Castelldefels C31 (hm paal 12 6) 08840 Viladecans Barcelona.
Opdrachten:
Het enige wat je vandaag hoeft te doen is de route rijden en goed om je heen kijken. Foto opdracht.
- Entrada
- Fenoy
- Queralt
- M&M Martini
- een graffity schildering
Geen bonusopdracht maar men kan als Teams op elkaar stemmen voor de orginaliteitsprijs.
Laatste dag alweer, helaas. Route van het papier gevolgd. En rond 14 uur kwamen we in Barcelona aan. De finishlocatie was pas om 17 uur geopend. Hierdoor hebben wij besloten om door te rijden naar Calella waar wij met de rest van onze familieleden een welverdiende vakantie zouden beleven na de Carbagerun.
Calella was een uurtje rijden vanaf Barcelona. We hebben bij het hotel onze spullen uitgeladen en ons opgefrist. Rond 17 uur zouden we gaan rijden naar Barcelona, tot we van de medereizigers team 9951 een telefoontje kregen. Bij de finishlocatie was het niet druk, vele voertuigen reden gelijk door na binnenkomst, de feestlocatie was erg streng, veel politie. Eigen gekochte etenswaren en drinken mocht je niet mee naar binnen nemen; een biertje kost 5 euro. Dit maakte ons besluit om niet meer te gaan genomen.
Niet minder trots waren wij omdat we reeds door Barcelona waren gereden, dus we hebben het gehaald met onze Bertha !!! Een onvergetelijk avontuur.